Doorgaan naar hoofdcontent

Vlinderparadijs

Er staan verschillende vlinderstruiken op de terrassen onder ons huis maar de jongste aanwinst, opgeschoten tussen de stapels brandhout is op het ogenblik favoriet bij de vlinders. Vraag me niet waarom want er staan hier nog enkele van dezelfde soort maar op deze struik krioelt het van de vlinders. Ik hoefde vanmorgen alleen maar mijn statief met de macrolens neer te zetten en ik kon, met een beetje geduld zo nu en dan, raak schieten. De koningspage is het meest vertegenwoordigd, ik tel er zo een stuk of vijftien op de struik. De laatste jaren wordt er in Nederland gemiddeld één exemplaar per jaar gezien, in sommige warme jaren meerdere exemplaren. 

Hierboven de kleine vos, ook in Nederland een veel voorkomende vlinder en de keizersmantel op de onderste foto heeft zich sinds enkele jaren weer gevestigd in de duinen, de Achterhoek en Zuid-Limburg. Ook van deze soort fladderen er hier genoeg. Al deze wijsheid haal ik van de site van de Vlinderstichting.


Reacties

Emie zei…
Een van de wonderlijkste beestjes die ik ken. Van rups tot vlinder, dat blijf ik zo'n wonder vinden. Al dat gefladder is ook een vrolijk gezicht in de tuin, ik mag er ook altijd graag naar kijken. Prachtige foto's Marthy. Statief, macrolens en 50 mm lens, ze staan allemaal nog op mijn verlanglijstje.
Muggenbeet zei…
Wat een mooie taferelen, 15 koningspages dat moet geweldig zijn! Knappe foto's: de Ardèche is zichtbaar een deugddoende plek.
Marthy zei…
Ik kan er echt van genieten Emie, van al die vlinders in mijn tuin. Ik heb het idee dat het er veel meer zijn dan verleden jaar.
Marthy zei…
Ik was er zelfs ook verbaasd over, Ludo, zoveel vlinders op een struik. Ja, en over dit deel van de Ardèche is niets dan goed te vertellen.
Chantal zei…
wat geweldig vastgelegd
Marthy zei…
Dank je Chantal, lief van je.
Inge zei…
Prachtige foto's Marthy!
Marthy zei…
Dank je Inge. Ik doe mijn best om mijn fotografie steeds meer te verbeteren en dan is het fijn om een compliment te krijgen.
MarijkeO zei…
Ha Marthy, ik lees en bekijk je blog altijd met heel veel plezier. Zelfs na mijn vakantie "haal ik altijd even in ". Als er dan ook nog vlinder foto's staan word ik helemaal blij! Maar ik ga je wel corrigeren...:-) De middelste foto is geen kleine vos maar een distelvlinder.Let maar op de onderkant met die grote ogen, dat heeft een kleine vos niet. Een distelvlinder is een trekvlinder. Er zijn er dit jaar weer veel uit Afrika naar het noorden getrokken. En de laatste is geen keizermantel maar een grote parelmoervlinder.Ook hier is de onderkant doorslaggevend met de grote witte parelmoervlekken Wij zijn net terug uit het Engadin,Zwitserland van het vlinderen dus ik zit er nu helemaal in..!!
Marthy zei…
Marijke, leuk dat je mijn blog leest. Wat vlinders betreft laat ik me graag corrigeren, over planten wil ik in discussie gaan. Ik haal mijn beperkte kennis van Vlindernet.nl, bekijk daar de afbeeldingen en denk dan dat ik het juist heb. Niet dus. Bedankt dat je jouw kennis met ons wilt delen.