Doorgaan naar hoofdcontent

Café 'Het Wapen van Stolwijk"

Ons dorp had vroeger heel veel cafés, er is nu nog één over gebleven, café 'Het Wapen van Stolwijk'. Zo'n café speelt in een klein dorp een grote rol. Jongelui die zaterdag 's avonds uit geweest zijn komen er nog even bij elkaar voordat ze hun bed in duiken.  Dat is een gevarieerd gezelschap, want hier maakt het niet uit of je boerenknecht bent, economie studeert, bouwvakker bent of zoon van de burgemeester, alles gaat hier zonder aanziens des persoons met elkaar om. Ook op zaterdag maar dan overdag komen de jagers die door de polder hebben getrokken hier lunchen. Zelf drink ik er weleens een kopje koffie met dochter Floor, zomaar voor de gezelligheid. De twee uitbaatsters zijn vriendinnen van haar. Tijdens de kermis en koningsdag kan je voor het café over de koppen lopen, jong en oud door elkaar. 's Zomers zit het het terras vol met mensen die fietsend de Krimpenerwaard verkennen. 'Het Wapen' hoort bij Stolwijk, we zijn blij met ons café.

Reacties

Volgens mij komt het ontbreken van standsverschillen omdat al die jongelui samen opgegroeid zijn in zo'n dorp. Ze zaten bij elkaar op school, en ook al zijn ze daarna misschien een totaal andere weg opgegaan, je kent elkaar gewoon van vroeger, wat je nu ook doet! Ik mag het graag zien :)
Marthy zei…
Toen onze kinderen opgroeiend waren heb ik me in het begin erg verbaasd over het ontbreken van standsverschillen tussen al die jonge mensen, Stefanie. Nu weet ik ondertussen niet beter en ben er zelfs trots op dat dit in ons dorp bestaat.









Elizabeth zei…
Wat een mooie gevel heeft het café toch..., eigenlijk zie ik dat nù pas goed!
't Is te hopen dat dit oude pand blijft, want er is al veel veranderd op het Dorpsplein.
Lida zei…
Het ziet er sfeervol uit, dat café van jullie. Veel dorpen en steden hebben wel een Wapen van ..... of een Hof van ....
Bertiebo zei…
Een belangrijke rol dus voor het café. Mooi!
Ik ben denk ik echt een stadsmens, maar zie toch heel veel mooie kanten aan het dorpsleven.
Marthy zei…
Jammer hè Elizabeth, dat er al zoveel moois op het Dorpsplein is weggebroken.
Marthy zei…
Klopt Li-st, ik ben natuurlijk opgegroeid met het bekende 'Hof van Holland' in Noordwijk. Wij woonden er vlak achter.
Marthy zei…
Ik geloof niet dat ik in een stad zou aarden, Bettie. Ik ben toch echt een plattelandsmens. Leuk toch, die verschillen.
Ik zag je foto en voelde meteen een beetje "thuis." Met fietsen kwam ik zo'n 3x per week langs/door je dorp en alle huizen in de omgeving zijn zo vertrouwd geworden...
Fijn weekend!
Marthy zei…
Wat leuk dat je het herkent, Mirjam. Nooit bij de fietsenmaker, mijn man, langs geweest?