Doorgaan naar hoofdcontent

Salvador Dali

We zijn wat noordelijker gereisd, bijna de Franse grens. Daar ligt de plaats Figueres. De stad is beroemd omdat het de geboorteplaats van Salvador Dalí is. Het is hier dat Dalí zijn grootste surrealistische werk, het Teatre Museu Salvador Dalí Gala, heeft gemaakt.  Alles wat je hier ziet, komt uit zijn handen en dat zijn niet alleen zijn schilderkunsten. Het gebouw is al indrukwekkend op zich.




“Iedere morgen wanneer ik wakker word, is mijn grootste vreugde: dat ik Salvador Dalí ben.” Dit is een citaat van  Dalí. Je kunt hem knettergek noemen, misschien was hij dat ook wel, maar hij heeft in mijn ogen toch prachtige dingen gemaakt. Beslist niet alles vind ik mooi, maar veel van zijn schilderstukken kon ik wel waarderen. Ik heb ontettend veel foto's gemaakt, volgende week zal ik er nog wat laten zien van deze geniale man.






Reacties

Sjoerd zei…
Mooi is het dat die man zijn kunst ook gewoon mocht maken en er geen schoonheidscommissies waren die dit tegen hielden.
Net zo'n narcist als Mulisch. Die vond op zijn 17e al dat hij een genie was. En ik zie alleen maar tekortkomingen van mezelf...
Dali is/was zonder meer een groot kunstenaar. En van alle markten thuis. Vooral de borduurster vind ik knap. Het lijkt bijna 3D. Mooie foto's! Daar "lust"ik er nog wel een paar van.
Lieve groet
Inge zei…
Beetje maf is niet gek :-)
Lijkt me prachtig om een keer in het echt te zien!
Ageeth Mooij zei…
Indrukwekkend! Ik hou wel van die andere, verrassende kijk. Zeker bij gebouwen.
Jan uit Perth zei…
Bedankt voor al die mooie foto's, Marthy, en groeten vanuit Bali, wij zijn er ook een weekje tussenuit.
Wieneke zei…
Ik heb wel iets met Dali en zijn gektes. Hij maakte erg mooie en leuke dingen. Ach...en wat is gek? Het ligt vrij dicht tegen het genie-schap aan.
Marthy zei…
Gelukkig niet, Sjoerd, anders was er niets van zijn kunsten terecht gekomen.
Marthy zei…
De borduurster vond ikzelf ook een van zijn mooiste schilderijen, Mirjam. Maar er hing zoveel.
Marthy zei…
Waarschijnlijk was hij maf en leed hij aan grootheidswaanzin, maakt mij niet uit, hij heeft prachtige dingen gemaakt.
Marthy zei…
Zeg maar gerust heel bijzonder, Bertie.
Marthy zei…
Dat dachten wij ook al een paar jaar, Alet en nu namen we de kans waar.
Marthy zei…
Dat gebouw is echt heel bijzonder, Ageeth.
Marthy zei…
Genietse Jan, doen wij ook!
Marthy zei…
Haha, helemaal waar, Wieneke.
Nana zei…
Prachtig! Zou ik ook best willen zien. Jammer genoeg wil manlief niet naar Spanje. :-( Blij dus met jouw bijdrage hier.
Marthy zei…
Wij hadden ook niet zoveel met Spanje, kenden het eigenlijk niet maar door deze week zijn we om, Spanje is prachtig.